Persondata politik Cookie Politik

5 simple investeringer i dit eget liv

Livet er fyldt med knappe ressourcer som tid, energi og penge. Som investor har vi et mindset, hvor vi investerer penge med den forventning at vi får et bedre afkast, end hvis vi forholdte os passivt, men gør du også det med andre dele af dit liv?

Jeg skriver normalt om økonomiske investeringer her på bloggen, men i dette indlæg vil jeg tage fat i personlige investeringer. Min erfaring er, at når du har overskud og kontrol over dine personlige ressourcer, så har du også et langt bedre overblik og overskud til at træffe de rette økonomiske beslutninger.

For mig handler det hele om at maksimere min livsglæde og her er der mange elementer der indgår, men de 3 primære er tid, energi og penge og det er dem jeg forsøger at tage kontrol over og investere i.

Tankegangen om at mange af ens daglige handlinger kan ses som investeringer, kan måske være det der skal til for at du opnår en større livsglæde. Det er dog ikke alle situationer i dagligdagen, hvor det giver mening at lave en risikoanalyse inden du springer ud i det, og hvis det var tilfældet, ville kærlighed nok blive en del mere kedeligt, men i nogle tilfælde kan det være en god måde at optimere nogle af de simple ting i hverdagen som du tager for givet.

Et godt liv er et liv fyldt med gode investeringer. Hvis du investerer dine ressourcer på en smart måde vil du få langt mere igen end du investerer.

Med det sagt finder du her under en liste med 5 af de bedste investeringer jeg har foretaget i mit eget liv, nogle større end andre, men som alle har givet et stort og nyttigt afkast. Det er ikke sikkert de vil fungere for dig, men jeg håber at de vil inspirere dig til at gentænke nogle af dine handlinger.

 

Investering #1: Få en Mentor, der kan guide dig.

En mentor er en person med erfaring indenfor et eller flere områder, som deler sine kompetencer med dig. Du kender det sikkert –  Du er startet i et nyt job, og en kollega tager dig under sine vinger og, med sin erfaringer, guider dig til at blive dygtig til alle dine nye opgaver. En mentor kan dog også være indenfor andre genrer end lige karrieren, som f.eks. en mentor i den kampsport du dyrker i fritiden eller endda en personlig mentor, som kan hjælper dig lettere igennem livets op og nedture.

Som ung føler man ofte, at den bedste måde at lære på er at prøve og fejle. Min erfaring er dog, at det at have en mentor, som kan hjælpe og guide dig i dine tidlige år, betyder at du hurtigere vil opnå resultater og du vil ofte også komme længere end, hvis du ikke havde haft en mentor. At blive peget igennem livets faser, af en med mere erfaring end dig selv, er ikke et nederlag, men en erkendelse af at erfaring tæller.

En mentor kan du finde mange steder, alt fra at betale en professionel mentor, som lever af dette, til at finde en “helt almindelig” person som du kan knytte et tæt bånd med, hvor i gensidigt kan få gavn af hinanden. Der findes uendelig meget information på nettet, men det at have en personlig samtale og at få råd, der er tilpasset din specifikke situation, giver et helt andet resultat.

Investering: Det tager tid, og nogle gange penge, at opbygge et mentorforhold. Du er nød til at forsøge at tilbagebetale noget af den værdi, din mentor giver dig, og det vil ofte betyde at du skal bruge tid på gensidig dialog.

Udbytte: At have en mentor er den bedste investering du kan foretage i dit eget liv. Det frigør tid da du undgår fejl og dobbeltarbejde når du har en erfaren person at sparre med.

 

Investering #2 – En god nats søvn, uden at blive vækket af en alarm.

Den bedste søvn er den, hvor du sover til din krop er udhvilet, måske hjulpet på vej af naturligt sollys. Jeg havde, sikkert som mange andre, en længere periode i mit liv, hvor jeg gjorde det præcis modsatte, hvor jeg pressede min krop til mindst muligt søvn og vågnede ved en alarm hver eneste morgen. Nu forsøger jeg i stedet at gå i seng samme tid hver aften, også i weekenderne, og at vågne samme tid hver morgen, altså uden alarm. Det gør det lettere for kroppen at danne en naturlig rytme og du vil helt sikker opleve at dine vågne timers energiniveau til stige.

Investering: Du mister måske den sidste time eller to hver aften, hvor du alligevel ligger og halvt sover til et ligegyldigt TV-program. Det er timer hvor du alligevel ikke er produktiv og hvor din krop gerne vil sove. Din krop vil heller ikke vågne på helt samme tid hver dag, men jeg er personligt nået til et niveau hvor jeg vågner indenfor de samme 60 minutter hver dag. Har jeg været en tur i byen, og brudt mønsteret tager det dog lige et par dage inden kroppen er helt tilbage i samme indstilling.

Udbytte: Efter de første par dage, hvor jeg praktiserede dette, følte jeg mig langst mere veludhvilet og havde et helt nyt energiniveau. Jeg har mistet 2 vågne timer hver dag, men til gengæld har jeg langt mere energi, og er langt mere produktiv, i de resterende timer.

 

Investering #3 – Få noget frisk luft og motion

Den perfekte formular, for mig, til at opfriske såvel min krop som min hjerne er at være udenfor i solen, bevæge mig lidt og samtidig suge viden til mig. At gå en tur, med mine hovedtelefoner på, imens jeg lytter til en podcast eller en lydbog, er en simpel investering, der har givet mig så utroligt meget – Ikke noget som behøver at opsluge hele min dag, bare en time ude, i et stille tempo, hvor jeg mærker den friske vind og hvor jeg ikke koncentrerer mig om andet end at absorbere den nye viden, jeg lærer i min podcast. Hvis jeg endda har tiden til det, hiker jeg gerne en tur i en skov i nærhende, det giver min endnu mere ny energi.

Hvorfor er dette en vigtig investering? Jo – den første simple faktor er, at en stor del af befolkningen i Danmark er i Vitamin D underskud. At gå en tur er en to-i-en løsning. Det naturlige sollys udenfor booster kroppens produktion af Vitamin D, som hjælper din krop til at regenerere og give dig fornyet energi, og så kan du samtidig bruge tiden på at lære noget nyt og holde din hjerne aktiv.

Hvis du endda har en udendørs opgave, det kan være at græsplænen skal slås, hækken skal klippes, bilen vaskes eller noget helt 4. så udnyt det, gør lidt hver dag frem for at gemme det til weekenden.

Investering: Tiden det tager at være ude, det kan være alt fra 30 minutter til flere timer.

Udbytte: At få motion giver både fysisk og psykisk overskud. Videnskabeligt er der mange fordele som bedre søvnmønstre, en øget Vitamin D produktion og, de mere synlige som, vægttab og opbygning af muskler. Kort sagt får du det bedre, og når du først har gjort det til en vane, vil du få svært ved at stoppe igen.

 

Investering #4 – Hold fridage og brug dem på noget meningsfyldt

Du kender det sikkert godt, klokken er 14:30 fredag eftermiddag og så er det weekend og fri fra arbejde. Efter noget der føles som en halv dag, ringer vækkeuret igen mandag morgen kl 6:00 og du husker knat nok, hvad weekenden gik med og føler dig stresset over at du allerede skal på arbejde igen.

Jeg har i lange perioder haft arbejdsuger på 50-65 timer, hvor det hed én fridag i ugen. Den ene fridag endte jeg ofte med at bruge på sofaen, fordi overskudet ikke var til andet, og jeg endte som alle andre med stresse over at jeg ikke havde fået noget ud af min fritid. Jeg manglede den tid jeg gerne ville bruge på mine venner, hobbyer, familie og at læse den bog jeg længe havde haft lyst til at læse.

I længden lærte jeg værdien af at tage en fridag, når jeg mærkede behovet for det. For f.eks. at tage fri på en tirsdag, for tage til et foredrag jeg længe havde haft lyst til, eller at tage mig en dag, hvor jeg kunne stå i værkstedet og nørkle med min hobby eller tage en fredag fri og hygge med familien. Jeg har lært at jeg på mine fridag har behov for både afslapning, men lige så meget at du laver noget, at bruge min krop eller hjerne. Når du føler at du har lavet noget meningsfyldt i din fritid, vil det også give dig et større overskud i din hverdag.

Investering: Tiden som du kunne have brugt på andre opgaver.

Udbytte: Det fjerner stress og får dig til at slappe af uden at bekymre dig. Samtidig kan det være produktivt og være med til at udvikle dig selv.

 

Investering #5 – Find din passion og brug tid på den

Denne investering kommer meget i forlængelse af #4, at tage sig tid, men handler mere konkret om at investere den sparsomme tid, i noget du har en passion for.

At investere din tid i en passion, ligemeget om det kan blive en fuldtids karriere eller ej, kan gøre meget for din overordnede lykke. Det vil gøre dig glad at bruge tid på din passion, på det som giver mening for dig, og det vil med garanti smitte af på andre områder i dit liv.

Samtidig kan din passion, eller det at gå meget op i noget, måske også hjælpe dig på andre områder. Måske er du introvert af natur, men super god til dit arbejde. Det vil ofte være svært for dine kollegaer at opdage, hvor god du egentligt er, da du, af natur, ikke praler eller socialisere med dem. Men det at have en passion, det at du har et samtaleemne du faktisk går op i og som du måske ved noget ekstra om, vil gøre det lettere at netværke med f.eks. kollegaerne og den vej igennem blive måske en smule mere social.

Investering: Tid og penge alt efter hvad din passioner er.

Udbytte: Energi og overskud. Det at bruge tid på din passion vil give dig mentalt overskud og booste din glæde.

 

Hvad ovenstående investeringer har givet mig

Selvom investeringerne er simple, er ovenstående investeringer nogle af de vigtigste i mit liv. De bedste tidspunkter i mit liv er når flere af investeringerne spiller sammen, som f.eks. når jeg tager en fridag og vågner med solen (Investering #1 og Investering #4) eller når jeg bruger tid på min hobby og måske taler med min mentor (Investering #5 og Investering #2)

Mit liv har, de seneste år, ændret sig meget med f.eks. job skifte, hvor jeg er gået fra en fuldtids lederstilling, til at arbejde freelance. Det betyder at jeg har kunne fuldføre investering #1. Jeg sover nu indtil jeg vågner og jeg har samtidig kunne skære ned i mit timeantal fra 50+ til 20-30 timer ugentligt. Det er lykkedes ved at effektivisere mit arbejde når jeg arbejder, så jeg sidder med næsten samme løn nu, som før, og føler mig meget rigere på tid og livsglæde!

De samme investeringer kunne dog være gennemført som ansat. Det drejer sig om at finde, samt at kende, behovet for investeringen og derefter, at finde en måde at komme i mål. Og at huske at tid er en investering, men bestemt også et udbytte.

 

Find din egne investeringer

Er der en ting jeg med hånden på hjertet let kan sige, så er det, at jeg gang på gang har fået et kæmpe afkast af de investeringer jeg har gjort i mit personlige liv, store som små. Selvom det at ændre vaner er noget af det sværeste, så har jeg, ved at fokusere på en ændring af gangen, kunne overvinde det og løbende have mine små sejre. Udgiften har primært været tid og energi, men også penge, når det har været nødvendigt. Men afkastet, livsglæde og endnu mere energi, kan ikke gøres op i penge.

Det handler om at finde de investeringer, der vil give dig mest igen. Træf beslutninger med dine ressourcer som tid, energi og personligt overskud, som du ville traffe beslutninger med alle dine andre investeringer. Det handler om at få det størst mulige afkast og at løbe en risiko, når du vurderer at det er det værd!

Skriv en kommentar